Koppelen van verkeerssimulatie aan een game engine

Al geruime tijd ben ik binnen Soltegro bezig met de toepassing van serious games, virtual reality en augmented reality.
Zeker in de markten waarin wij actief zijn, zoals de infrastructuur en energie wereld leveren virtuele modellen en toegevoegde intelligentie hele belangrijke (nieuwe) inzichten.

De laatste weken hebben we onze game engine gekoppeld met een verkeersimulatie pakket. Deze verkeerssimulatie genereert realistische verkeersstromen in een wegennetwerk, waarbij voertuigen zich gedragen als echte forensen; bij lange files worden ze onrustig, ze wisselen van baan, halen langzaam rijdend verkeer in, etc.
 
Mede hierdoor zijn wij nu in staat om een aantal zaken te realiseren in een game model:

  • Het genereren van een wegennetwerk rondom een object (inclusief ruwe geometrie).
  • Het toevoegen van nieuwe wegen om de impact van de veranderingen te kunnen bekijken.
  • Verkeerstromen simuleren op basis van verkeersintensiteit (zowel auto’s als vrachtwagens, bussen, motoren en zelfs fietsers en voetgangers).
  • Verkeer laten stoppen (of crashen) om zo de impact op de rest van het verkeer te bekijken of voor het testen van scenario’s.

 
Onze volgende stap is om de C02-emmissie te visualiseren met deze modellen.
Erg leuk is het om te zien dat je door verschillende databronnen te combineren je deze data weer op een begrijpelijke wijze in één serious game weergeeft. Dit geeft je nieuwe inzichten terwijl je gebruikt maakt van dezelfde data! 
 

Deel dit blogitem

Over Alexander van der Kolk

Technical Innovation Lead bij Soltegro

Alexander is Technical Innovation Lead bij Soltegro. Hij houdt zich bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van simulaties en visualisaties van Building Information Modeling (BIM) modellen in Virtual Reality (VR) oen /of Augmented Reality (AR).